Š 105L - LPG (r.v. 10/1987) - Máňa Na konci léta 1997 jsem se začal porozhlížet po nějakém 4 kolovém přibližovadle, ve kterém by nebyla v zimě taková kosa jako na motorce. Bylo mi tehdy 19 let, úspory 0,- a čistý měsíční příjem cca 6000,- Kč. S takovými vyhlídkami jsem samozřejmě nemohl myslet na něco jiného než-li na škodovku 100-110 v lepším případě na nějakou horší užovku Š 105-120. Můj rozpočet na mé nové auto byl max. 10 000,-Po dvou prohlídkách jedné š 100 a jedné š 120 M bez motoru jsem přestával doufat, že bych v této cenové relaci sehnal něco kloudného. Do této situace jako blesk z čistého nebe mi pomohla máma, která mi přislíbila přispět na mé první autíčko částkou 6000,- S potenciální částkou kolem 16 000,- Kč jsem se pustil do nového hledání a našel jsem z mého pohledu fantastickou Škodu 105L r.v. 10/1987, s nadstandardní výbavou jako např. ipury na dveřích opěrky hlavy, hranatý přístrojový štít s otáčkoměrem, který se sériově montoval do posledních modelů š 125 -130, s postarším autorádiem, hřebenové řízení a samonavíjecí pásy vepředu i vzadu. Tuto výbavu mělo auto údajně už z výroby, protože bylo dělané dle požadavku nějakého stranického funkcionáře, který si nakonec toto auto nekoupil a koupil si nového žigulíka. Auto mělo najeto pouhých 55 000,- Km a bylo po prvním majiteli, který mu dopřával pravidelný servis. Auto bylo obuto na zánovních letních protektorech 165/70-13. Barva laku tmavě hnědá. Auto mělo i pár vad a to oba prahy značně napadené korozí. Oba zadní lemy lehce napadené korozí, vymlácený kulový čep na řízení, loupající se kyt na pravém zadním blatníku a půl roku propadlou TK a emise. Z auta jsem byl okamžitě unesen a tento pocit se po zkušební jízdě ještě více umocnil. Cena, za kterou bylo toto auto nabízeno tedy za 18000,- Kč byla ale trochu přes můj finanční limit. Jelikož jsem ale toto auto strašně moc chtěl peníze jsem nakonec sehnal. Dne 9.10.1997 jsem si auto vítězoslavně přivezl domů. To bylo radosti „na Starém Bělidle.“ Vzhledem k tomu, že jsem byl finančně zcela vysátý pořídil jsem do konce roku autíčku pouze nový kulový čep a novou TK a Emise. Tento první rok jsem do auta včetně koupě investoval 19000,- Kč. V roce 1998 jsem započal autíčko „tunit“. Zakoupil jsem nový semišový panel autorádia s přihrádkami na kazety, namontoval nová přední mlhová světla, zakoupil nové reproduktory a rovněž se mi v tomto roce nevyhnuly dvě nepříjemné události typu dopravní nehoda, které následovali po 14ti dnech po sobě. Naštěstí ani při jedné nebyl nikdo zraněn, byl jsem v autě vždy sám a ani nedošlo ke škodě někomu jinému, vznikla v obou případech škoda jen na mém autě. První nehoda se stala tak, že při průjezdu serpentin u Oprechtic mi náhle bouchla pneumatika na zadním kole a po krásných hodinách, které auto bez mého přičinění udělalo jsem přistál mimo vozovku. Odnesly to trochu plechy, chladič, nárazník, nosník chladiče a hlavou jsem si udělal pavouka na čelním skle. Rovněž mi po této nehodě přestaly fungovat brzdy tím způsobem, že jejich účinnost byla tak na 25%. Potupně jsem se nechal odtáhnout domů, na vrakovišti jsem zakoupil potřebné věci a autíčko jsem si provizorně opravil, abych mohl jezdit. Na brzdy samozřejmě nedošlo. Druhá nehoda následovala 14 dni po první a proběhla tak, že jsem se v noci vracel domů od své tehdejší přítelkyně a v jednom místě, kdy jsem musel jet na tlumená světla protože proti mě jelo další auto jsem najednou uviděl uprostřed mého jízdního pruhu sedět na silnici Výra Velkého. Jako milovník zvířat a přírody vůbec jsem samozřejmě ptáka nemohl přejet a protože v proti směru se vyhnout nedalo kvůli protijedoucímu autu strhl jsem auto doprava do příkopu. kde jsem taky skončil. Detaily vynechám, prostě opět následovala oprava a to v první řadě kompletní výměna všech komponentů brzd, rovnání karoserie a tak dále. Do konce roku 1998 jsem ještě stačil na vozidle vyměnit původní malá přední světla za světla ze škody 120 a zároveň i tuningovou př. masku. S dalšími nutnými výměnami akumulátoru, z. tlumičů aj. jsem do škůdky v r. 1998 investoval 15 700,- Kč. V roce 1999 proběhla u auta přestavba na pohon LPG, některé drobné úpravy v interiéru a výměna sériových sedadel za anatomická z nějakého „západního auta“, která jsem sehnal opět na vrakáči z jiné škůdky. Tento rok byla investice do auta hlavně díky montáži LPG 21 000,- Kč. V roce 2000 následovala výměna autorádia za digitální s odklápěcím panelem, které mi bylo společně s dalšími věcmi asi 3 týdny na to z vozu odcizeno. Následovala pravidelná TK a hlavně výměna prahů, které jsem si nechal vyměnit za pozinkované. tyto prahy ostatně jako všechny další plechové díly, které jsem později na autě měnil a předem pozinkoval vydrželi jako nové až do doby kdy jsem auto prodal v roce 2007. I v tomto roce se také tunilo a to montáží mračítek a předení rampy s 2ma dálkovými a 2ma mlhovými světlomety. Na konci tohoto roku jsem si již také uvědomoval, že motor o obsahu 1046 ccm je pro mne nedostačující a přesto, že měl najeto teprve 107 000 km a jel perfektně a bezporuchově, rozhodl jsem se jej vyměnit za silnější kousek ze š 120 LS po údajné GO. Tento motor mě ale mnohem více zlobil, než dělal radost, protože neustále vařil a vařil a mě se jej nechtělo rozebírat, abych zjišťoval příčinu a proto jsem motor vrátil a do škůdky šel zpět původní osvědčený a bezproblémový motor 1046ccm. Tento rok jsem do auta zainvestoval pouze 12800,- Kč. V roce 2001 se lehce tunilo samolepkami škoda na boky auta, podsvícení panelu topení, montáží rozšiřovacích podložek na př. nápravu, kompletní přestavba brzdového systému s použitím 4pístových brzdičů ze škody Rapid, montáž vnitřních přitahovačů dveří z rapida, výměna volantu za sportovní škoda, výměna disků kol za převařené, protisluneční clona na přední okno, výměna PZ lemu kola, podběhu a PP blatníku vše opět v pozinku. A další nutné drobnější výměny opotřebovaných dílů, náplní apod. Tento rok byla investice do auta 15810 Kč. V roce 2002 hned na začátku roku jsem se rozhodl opět zkusit změnu motorizace a po delším sbírání informací k zástavbě motoru ze Škody Favorit do škody 105 jsem přistoupil k tomuto kroku. Z auta byl tedy znovu vymontován původní bezproblémový a zcela spolehlivý motor o obsahu 1046 ccm a po úpravách sání, výfuku, kliky, olejové vany se sacím košem, vzduchového filtru byl namontován motor ze Škody Favorit 136 o výkonu 46 Kw. V této době, nebyla tato úprava u škodovek nijak běžná a byla i poměrně finančně náročná. Do konce tohoto roku následovala ještě výměna sacího potrubí Favo s mezikusem pro karburátor ze škody 105 a výfukové potrubí ze škody Favorit s originálně převařenými svody k výfuku ze š 110 R za originály ze škody 136 Rapid včetně vodní pumpy, karburátoru, fitrboxu a skříně termostatu. Rovněž následovala výměna zadní nápravy za vlečku - löbro s 5°převodovkou a protože v té době již na autě byly i 4pístové brzdiče, byla v polovině roku z mé škody 105 zcela regulérní škoda 136 GL. S tímto jsem ale nebyl spokojen a znovu jsem měnil zadní nápravu za kyvnou a 5°převodovku z kloubovými poloosami za 5°přev. ze Š 125 s kyvnou nápravou. Rovněž zadní pneu byly vyměněny za širší o rozměru 175/70-13 a zkoušelo se i bezkontaktní zapalování ze škody Favorit, které pro neúspěch bylo zpět vyměněno za původní kontaktní. V tomto roce proběhlo dovyvaření zbytku kkaroserie a výměna některých dílů jako dveře a blatník. Rovněž se prováděl i vzhledový tuning. Proběhla výměna potahu střechy a C sloupků za černou koženku, byly namontovány bílé kryty bočních blikačů, ofuky dveří, koženkový návlek řadící páky s hlavicí a také montáž křídla ze škody 130 LR. Náklady vynaložené na opravy a hlavně úpravy škodovky v tomto roce dosáhly částky 37 000,- Kč. V roce 2003 bylo do škodovky namontováno centrální zamykání s dálkovým ovladačem, rychloběžný startér upravený ze startéru ze Škody Felície, sedačky dostaly nové potahy, motor dostal nové rozvody, byly vyměněny světla ze škody 120 se sportovní maskou za unikátní originální kousek výroby SRN - za 4okou masku s hranatými světly Hella, proběhla výměna z. tlumičů za plynokapalinové KYB, z. pružiny byly vyměněny za nové, byly vyměněny zadní sedadla za sedadla ze škody Rapid a výměna kompletních koberců za hnědé ze Š Rapid. V říjnu 2003 bylo provedeno posílení motoru š 136 na 75 PS použitím originálního továrního paketu Škoda Sprint, který byl montován do vozů Škoda Favorit Sportline, nebo na přání zákazníka a který jsem zakoupil u autorizovaného prodejce Škoda v Autospektru 2000 v Mariánských Lázních. Tento paket obsahoval upravenou hlavu od p. Vodseďálka, vyleštěné sací potrubí, nižší těsnění mezi blok a hlavu motoru a vačku ze Škody Felície MPI. Cena tohoto paketu byla bez práce 7000,- Kč což byla cena s dodáním vlastní hlavy a vlastního sání. S výsledkem jsem příliš spokojen nebyl, protože rozdíl ve výkonu nebyl nijak zvlášť znatelný, spíše neznatelný.Tento rok jsem investoval do své škůdky 27 400,- Kč. V roce 2004 proběhla znovu výměna motoru za motor ze Škody 136 Rapid na který byl rovněž přendán paket na 75 PS z původního motoru. Tento motor měl utopenou vložku válce což se zjistilo až při provozu a proto musel znovu ven, rozebrat a vložku znovu usadit. Dále byla pořízena sada Alu disků Meteor II, které samozřejmě museli hned na auto. V dubnu tohoto roku ale došlo k poruše motoru ze š 136 Rapid- namazání pístů na válce a proto musela proběhnout jeho kompletní generálka. Během této opravy byly do motoru použity písty s vrtáním 78 mm a upravena hlava na nový obsah 1400ccm. Tento opravený motor už byl ale namontován do jiné karosérie červené barvy, která měla velmi hezký lak a proto jsem udělal i výměnu karoserie. Z původního auta Š 105L, které jsem zakoupil na podzim 1997 tedy mnoho nezbylo, snad jen tachometr. Do nové karoserie se většina věcí včetně náprav skutečně fyzicky přendala včetně LPG zařízení, centrálního zamykání aj. Přední sedačky byly do nové karoserie použity ze Škody Rapid a anatomické, které byly do té doby ve staré karoserii byly vyhozeny. Do nové karoserie jsem namontoval nové př. blatníky a boční bílé blinkry ze škody Felície. Byla provedena GO př. nápravy. V této době pod vlivem svého kamaráda Václava Horna st. jsem již začal přemýšlet, kde své velmi těžké auto, které jsem začal rovněž využívat pro amatérské závodění odlehčit. Zadní náprava byla rozšířena o 5 cm pomocí rozšiřovacích podložek, zkrátil jsem př. pružiny, vyměnil jsem originální zpětná zrcátka za kapky typu Beskyd sport a namontoval jsem do motorového prostoru tlakoměr oleje. Na autě byl rovněž proveden i částečný vzhledový tuning výměnou venkovních klik za Favoriťácké, výměna z. světel za světla s bílým blinkrem, polepení interiéru šedým dekorem, montáž cyklovače s plynulou regulací a další drobné úpravy. Investice do škodárny byla v tomto roce úctyhodných 49600,- Kč. V roce 2005 jsem hned na začátku roku sjel autem do hlubšího příkopu, když za sněžení nebylo vidět, kde je krajnice. Autu se sice nic moc nestalo (výměna PP blatníku a PP blinkru), ale během 50ti minut nežli jsem sehnal traktor na vyproštění si auta všiml neznámý nenechavec a ukradl mi z auta autorádio i s několika CD. Na jaře následovala kompletní GO převodovky s výměnou všech synchronů a dolakování obou předních blatníků, prahů, LZ dveří, př. Čela a z. blatníku do akrylátové červené barvy dle odstínu použitém na zbylé části karoserie. Z tuningových úprav předcházelo lakování výměna bočních blinkrů za bílé ze Š Felície a zkoušky s karburátorem z Tatry 613, který se příliš neosvědčil. Dále byla provedena výměna palubní desky za kousek ze Škody Rapid a na část přední kapoty byla nalepena šachovnice. Po jarním srazu v Běšinech, kdy došlo k poruše motoru – popraskané a zapečené pístní kroužky, následovala téměř celá GO motoru. Investice do auta v tomto roce činila 31700,- Kč. V roce 2006 se ve voze vystřídalo několik motorů. Např. Š 136 rapid 1,4L, motor š120 zapůjčený od Vency Horna, dále motor Š 120 z nabourané škůdky mojí sestry Radky a konečně motor ze Š 105, který prošel částečnou opravou (překroužkování a zabroušení ventilů). Tento rok byly již investice do auta minimální a to 3400,- Kč. Toto bylo způsobeno financováním mého závodního auta Š 110R a také zakoupením mého pracovního auta Škoda Forman LPG. Rok 2007 byl pro moji Škodu 105L posledním rokem, kdy jsem ji měl, než změnila svého majitele k čemuž došlo dne 25.06.2007 za částku 6000,- Kč. V tuto dobu měla najeto poctivých 207000 km. Z nichž 152000 Km jsem najel já. V tomto roce již vše bylo podřízeno tomu, že se s Máňou rozloučím a proto všechny práce na autě se směřovali jenom na výměnu prodejných dílů za jiné jako např. tuningová maska se 4mi hranatými světly byla nahrazena za origo masku se světly ze š 105, převodovka 5°byla nahrazena převodovkou 4°, motor byl nahrazen finálním motorem ze š 120, 4pístové brzdiče ze škody Rapid byly nahrazeny sériovými 2pístovými, byla provedena demontáž tlakoměru oleje apod. Investice do auta byla v tomto roce 3270,- Kč a zisk prodeje auta a dílů z něj byl celkem 7800,- Kč. Byl to tedy 1. a zároveň poslední rok, kdy zisk z auta převýšil náklady na auto a to o 4530 ,- Kč. Celkové náklady na opravy a zejména úpravy za dobu, kdy jsem toto pro mne nezapomenutelné auto vlastnil (od 9.10.1997 do 25.6.2007) se vyšplhali na sumu přes 219 000,- Kč + max. 5%. Což je na auto s počáteční hodnotou 18000,- Kč a s koncovou hodnotou 6000,- Kč dost zarážející částka, alespoň pro mne. Je pravdou, že mnoho dílů mi zůstalo a byly použity i do mojí závodní š 110 R, ale i tak mi to připadá dost hustý. Nicméně to bylo auto na které velmi rád vzpomínám a nedám na něj dopustit. Dne: 18.01.2009 Autor: Pája