Příprava na Běšiny Jaro 2009 Aneb Jarní tání zlepší sání Takže začnu přípravou našich třech závodních vozů na první vrchol letošní sezóny a to na celostátní sraz vozů škoda v Běšinech u Klatov. Jedná se o moji Škodu 110R ala 200RS, Pepovo modrou Škodu 110R a Zdeňkovo bílou Škodu 105 LR style. Jako první se započalo s přípravou Zdeňkovy LRky a to 14 dní před srazem. Zdeněk si pro následující sraz vymyslel, že zcela zásadně zlepší jízdní vlastnosti svého závoďáku výměnou pohonné jednotky a to motoru a převodovky. Přijeli jsme tedy ke Zdendovi do garáže s naším novým teamovým mechanikem Martinem a s Pepou Nováčkem. Započali jsme tedy demontáží motoru a převodovky ven z auta. Jelikož měl Zdenda již vše pěkně připraveno (rozebrán a znovu složen motor), nenastali žádné komplikace a během dopoledne byla původní 120tka i s původní 4q převodovkou venku z auta. Následovala montáž mnou repasované 5q převodovky ze škody 125 se stálým poměrem v diferenciálu 4,22. Namontovali jsme převodovku, zapojili mokré poloosy a následovala montáž nového motoru. Namísto původní 120tky se do auta nastěhoval motor ze Škody Favorit r.v. 1994 s původně jednobodovým vstřikem. Tento byl vyměněn i se sáním a výfukem za díly ze Škody 742.136 motor klapnul na své místo a protože už se schylovalo k večeru a na programu byla grilpárty u mě doma, auto jsme zatlačili do garáže s tím, že zbylé dozapojení si Zdenda již dodělá. Po několika dnech mi Zdenda volá, že motor sice jakž takž běží, ačkoliv nedrží volnoběžné otáčky, ale mnou repasovaná převodovka neřadí. Jelikož už nebylo moc času rozebíráním převodovky zjistit příčinu, koupila se rychle jiná a týden před srazem jsem s Nováčkem znovu měnil převodovku. Po výměně převodovky jsme ještě lehce doladili motor - zapalování a karburátor a k všeobecné spokojenosti jsem s autem najel několik desítek testovacích metrů, kdy se vše zdálo v pořádku. Takže jedno auto jsme měli z krku. Následovala příprava mojí škody 110R ala 200 RS. Hlavní věc, kterou jsem chtěl určitě stihnout byla výměna pohonné jednotky. V autě byla tzv. záložní tréninková Škoda 781.135 s výkonem cca 90 PS. Jelikož jsem od podzimu v mé druhé žluté Škodě 110R - LPG poctivě zajížděl znovu opravenou pohonnou jednotku a to motor škoda 742.136 se zvětšeným objemem na 1400 ccm docílený výměnou klikové hřídele a příslušenstvím z motoru Škoda Fabia 1,4 8V musela přijít do závoďáka zpátky. Takže za pomoci teamových mechaniků Martina, Pepy a Zdeňka, kterému při tom pěkně ruplo v zádech, byla provedena vzájemná výměna těchto dvou motorů. Rovněž ještě proběhla výměna celé přední nápravy za vyztuženější kousek stejného druhu. Dále bylo třeba nastříkat elektrony - loukotě a obout je do fungl nových pneumatik Yokohama 175/50-13. To vše se provádělo 4 až 1 den před srazem. Po výměně motorů však u mojí š 200 RS nastal nečekaný problém a to takový, že auto nechtělo jet přes 3 tisíce otáček. Po výměně 3 ks karburátorů, 3 ks zapalovacích cívek, 3 ks rozdělovačů, 3 ks kondensátorů na rozdělovači, svíček, zapalovacích kabelů, výměně benzínu jsem začínal být zcela bezradný a smířen s tím, že můj závodák se letošního srazu prostě nezúčastní. V pátek dne 8.5.2009 dopoledne kdy na mém závoďáku pracoval mechanik Martin, mitfára Pepan a Pepa Nováček a já smířen s tím, že závoďák do Běšin nepojede jsem doposkládával mé druhé „civilní“ žluté erko, abych měl s čím do Běšin vůbec jet, přišla neocenitelná rada od mého dvorního motoráře p. Konopíka, kterému jsem volal s pocitem naprosté bezmoci a ta zněla:“zkuste vyměnit benzínovou pumpu, může dávat málo benzínu“. Po demontáži AC pumpy jsme konečně přišli na problém. Za 1. filtr u AC pumpy zanesený a za 2. barva a čirost benzínu v nádrži auta byla dost nezdravá. Následovalo vyčištění filtru, vypuštění cca 20ti litrů benzínu z nádrže, vložení papírového přídavného filtru mezi AC pumpu, nalití nového benzínu a motor šel jak nikdy. Bohužel se znovu objevila stejná závada jako na podzimním srazu 2008 a to velmi mdlé, téměř zcela neúčinné brzdy s prošlapáváním pedálu až k podlaze. Nízký účinek brzd byl zapříčiněn, kromě jiného i netěsnými simerinky na levé poloose, které jsem nestačil od podzimu opravit. Nicméně pedál brzdy se počas zkušebních jízd sám od sebe začal zvedat a auto začínalo brzdit. Rovněž v posledním týdnu před srazem se započalo s přípravou Nováčkovo modré škody 110R. Pepa zakoupil nové pneu a nasadil je na nové paprskové stříbrné Alu 14“.Tyto kola pak přes podložky na změnu rozteče namontoval na auto. Jelikož plynový pedál šel dosti ztuha, byla provedena výměna mechanismu ovládání karburátoru z původního ala š 120 za přepákování ze š110R přidělané na nově vyrobeném držáku. Chod pedálu se touto úpravou značně zlepšil a dokonce šla otevřít i 1.klapka v karburátoru na plno :-). Objevila se však nová závada a to, že motor nechtěl táhnout do 3 tis. otáček a až po překročení této hranice se teprve rozběhl. Následovala výměna karburátoru z mých železných zásob a závada byla odstraněna 1 den před srazem v Běšinech. Průběh příprav tedy nijak nevybočil z několika předchozích ročníků příprav, tedy spěch, nestíhačka, nervozita a tradičně o několik hodin zpožděný příjezd do kempu oproti původnímu plánu. Tyto drobné problémy však nikoho z nás, kteří se na Běšinský sraz těšíme víc než děti na vánoce, nemohly nijak rozhodit a sraz jsme si náležitě užili. Ale o tom bude už zase jiný článek. Dne: 02.06.2009 Autor: Pája