Historie vozidla ŠKODA 110 R Coupé r.v. 1980 SPZ: ******* Přesné určení, kdy bylo toto erko vyrobeno, či od kdy začalo krášlit naše silnice se mi zatím nepodařilo zjistit, neboť, technický průkaz , který jsem se zakoupeným erkem obdržel už byl duplikát vydaný za stracený. Víme pouze, že erko je r.v. 1980 16.02.2008 jsem zakoupil erko já s několika ND z dalšího rozebraného auta, jako např. nová LPG nádrž, druhé erko na ND, pomačkané dveře, pomačkané z. blatníky, díly interieru, a další drobnosti. Toto vše za cenu 11500,-Kč. Erko bylo zakoupeno od majitele z malé obce u Blanska společně s dalšími dvěma kusy téhož vozu. Koupi erka jsem plánoval už tak od začátku roku 2008, kdy bylo jasné, že Favorit, se kterým Lenča jezdila bude muset být na jaře 2008 dědečkovi vrácen. Jednalo se o Favorita r.v. 93 tzv. leštěnku, najeto necelých 47 000 km, téměř bez koroze a vše v supr origo stavu. Brouzdal jsem hlavně po inzerátech na internetu a čekal na zajímavou nabídku neupraveného vozu v opravitelném stavu za pro mne přiměřenou cenu do 12 000 Kč. Narazil jsem na inzerát ve kterém někdo prodával hned tři kupátka najednou, z toho jedno s legálně zabudovaným LPG. To mne velmi zaujalo, protože jsem zapřísáhlý „plynař“. A všechny mé dosavadní auta s výjimkou závodní Škody 110R jsem měl a mám přestavěny na LPG. Po vzájemné korespondenci přes email jsem nakonec přesvědčil Pepu, že zajedeme pro všechny tři, s tím, že Pepa si ponechá jedno, ze kterého postaví Škodu 130RS a já si vezmu plynové erko pro Lenku a druhé bez TP na ND. Vzali jsme tedy dodávku s půjčeným plaťákem, kterou si Pepa půjčil z práce, za mého Formana jsme zapřáhli další půjčený plaťák, naložili jsme ještě Pepana, který měl na zpáteční cestě jet po ose v třetím erku a vyrazili na cestu cca 400 km směrem za Vyškov. Po cestě, která rozhodně nebyla bez problémů jsme dorazili na místo krátce po obědě. Na první pohled nevypadali erka zas tak tragicky, ale druhý pohled mi vzal téměř všechen optimismus. Erko s LPG a erko bez TP, která jsem si chtěl odvézt , byla v naprosto katastrofálním stavu. Třetí erko nebylo na pohled žádný krasavec, ale alespoň bylo vyvařené a bez viditelné koroze. To byla budoucí Pepovo Škoda 130 RS. Ani toto auto rozhodně nevypadalo, že by bylo schopno urazit 400 km po ose a Pepa mne přesvědčoval, abychom zde jedno z mých erek nechali a vrátili se pro něj jindy. Při představě opakování této cesty ještě jednou jsem toto naprosto odmítl a dali jsme se do zpojízdňování budoucí Š 130 RS. Té chyběla světla, některá skla, nešel elektrický ventilátor na chladiči, chyběli nárazníky, vybitá baterka no prostě práce jako na kostele. Alespoň, že motor byl v chodu. Nakonec jsme tedy LPG erko koupili za 4500, erko na ND za 4500, erko na stavbu 130 RS za 8500,- a novou LPG nádrž za 2500,-. To jak strastiplná cesta byla pro erka nebylo nic proti tomu, co následovalo cestou zpátky. Největší problémy byly samozřejmě s erkem, které jelo po ose, které po zastavení na první benzínce ve Vyškově nechtělo chytit ani na roztlačení. Baterka byla samozřejmě na pokraji smrti a v ostatních erkách nebyla žádná. Po oživovacích pokusech přes startovací kabely se nakonec erko podařilo znovu rozjet a pokračovali jsme dále v cestě k domovu. Vzhledem k stavu erka jedoucího po ose a vzhledem k tomu, že můj Forman s plaťákem s naloženým dalším erkem byl schopen jet max 70 km/h na rovině bylo rozhodnuto, že při zpáteční cestě vynecháme dálnici a pojedeme po okreskách domů. Na další zastávce na benzínce při dotankování LPG do Formana a benzínu do erka jedoucího po ose přestalo erku svítit jedno přední světlo. Toto se nám již nepovedlo zprovoznit a rozhodli jsme se, že pojedem dál s jedním světlem. Další neplánovaná zastávka nastala asi 100 km před cílem naší trasy a to tak, že erko přestalo svítit úplně. A to byl dost vážný problém, protože byly asi 3 hodiny ráno. S erkem jsme tedy dojeli do nejbližší vesnice, kde jsme jej nechali stát, s tím, že já s Formanem, kterému v rejdu zlověstě praskalo v kloubech poloos, s plaťákem s naloženým erkem a nesvítící erko zůstaneme v této vesnici a dodávka s plaťákem a druhým erkem dojede domů, zde auto složí a vrátí se pro nesvítící erko. Nežli jsme tedy dostali všechny tři erka domů, trvalo to asi 27 hodin. No prostě krásný výlet. Hvězdičkou na dortu na té cestě bylo to, že erko jedoucí po ose netopilo, protože kabely z ventilátoru topení jsme museli přepojit na ventilátor na chladiči. Takže Pepan, který s tímto erkem jel byl zmrzlý jako preclík. Teplota té noci se pohybovala kolem -15°C. Poté co Lenky budoucí krasavec a erko na ND dorazilo na dvorek u mého a Lenči domu začal jsem s hloubkovou kontrolou stavu koroze. To co jsem zjistil se téměř nedalo popsat. Kdyby nebylo v TP legálně zapsáno LPG, tak to celé zase naložím a odvezu do kovošrotu. A nyní k popisu stavu auta, přední čelo shnilé na padrť, podlaha v autě chyběla tak z 40%, podlaha v kufru vyhnilá, odstranitelná trhnutím ruky, spodní, horní a přední části př. podběhů urezlé, díry v pedálové podlaze, díry v okapničkách po obou stranách střechy, auto v podstatě vůbec nemělo venkovní práhy a výstuhy, vnitřní práhy opět napadené korozí. Zadní mezistěna vypáraná, zadní i přední blatníky sežrané, přední haubna shnilá. Zadní kapota načatá, ale opravitelná, zadní podběhy děravé, vytržená příčka motoru z levého podběhu, vytržené PZ podélné rameno z karosérie a navíc zlomené, díry v plechu před předním oknem, prorezlý PP sloupek v místě pantu dveří. Některé sedačky roztrhané, elektrika v motorové části ustřižená, chyběla zapalovací cívka i dobíjecí relé. Po této kontrole mi bylo trochu do breku, ale řekl jsem si, že když už jsem to dovezl takovou dálku, tak to přece nevzdám. Rozebral jsem interiér, hodil erko na kolíbku na bok, vzal rozbrušovačku a pustil se do boje. Nikdy bych si nepomyslel, že auto v takovémhle stavu by ještě někdo zachraňoval. V současné době je skelet auta kompletně vyvařený, důkladně ošetřený proti korozi provedena úprava tunelu na 5°převodovku ,nastříkaný motorový prostor, kufr a interier do žluté barvy, postaveno na zrepasovaných nápravách ze Škody 120 M., namontována 5° převodovka po repasi a výměně synchronů, namontován motor ze škody 105 L po GO najeto 30 km. V tomto stavu zatím erko vyšlo na cca 36 tis. Kč v ceně materiálu, protože 4 měsíce práce by na tom nikdo nezaplatil. V současé době se erko intenzivně připravuje na lak a tak pořád brousím, kytuju, laminuju, brousím, kytuju , laminuju atd. Kola budou na tomto voze používány stejné jako na voze 110R ala 200RS tedy např. Alu Apollo 5J-13 s pneu 165/65-13 a 175/65- 13 Barum Brilantis, Alu „made in England“ (nezjištěný název) 5,5J - 13 s pneu 195/55- 13 slick a 185/60-13 slick, Elektronová kola - Loukotě 5,5J-13 s pneu 175/50-13 Yokohama a Dunlop, elektrony 5,5J-13 Metalex (pavučiny ze Š 130LR) s pneu 185/60-13 mokrý slick. Erko dostane v nejbližší době nový lak celé karoserie včetně vnitřku a to krásnou žlutou barvou . . Naposledy bych pohovořil o motoru. V současné době je namontován motor ze Škody 105 po GO, který je využíván pouze na technické kontroly. Po TK bude do auta nainstalován motor 781.136 ze Škody Rapid, s vnitřnostmi z motoru Škody Fabia ,1,4L, 8V který je nyní po opravě – výměna propáleného pístu a všech kroužků a je třeba jej ještě zajet . Tento motor bude po zajetí v tomto voze přendán do mojí Škody 110R ala 200RS a do tohoto erka přijde náhradní závodní motor ze strkcrossové Škody Favorit o výkonu cca 90 PS, který je využíván jako náhradní při poruše závodního motoru 1,4 Fabia v mé Škodě 110R ala 200RS. Interiér bude zachován co nejvíce sériový. Stav původních koberců v erku byl však natolik žalostný, že již nemůžou být vráceny zpět. Z tohoto důvodu koberce na podlaze interieru a v kufru auta budou nahrazeny novým lehčím a modernějším materiálem. Do vozidla je již připraven originální panel na autoradio. Tapecírunky dveří a sloupků zůstanou původní. Rovněž v autě zůstanou zachována původní koženková přední a zadní sedadla . Původní bezpečnostní pásy zůstanou rovněž zachovány. Lenky kupátko je koncipováno spíše jako vozidlo pro běžný provoz (do práce, na dovolenou apod. ale myslím si, že vzhledem ke sportovnímu pojetí tohoto typu vozu bude moci býti využito příležitostně i při automobilovém sportu. Premiérou tohoto erka by měl být podzimní sraz Škodovek v Běšinech u Klatov 2008, kde by toto kupátko mohlo jet buďto jako servisní vozidlo v kategorii tuning, nebo jako závodní v Lady cupu. Dne: 15.07.2008 Autor: Pája